Fabrikant: | Societé de La Meuse, Luik |
---|---|
Fabrieksnummer: | 4110 |
Bouwjaar: | 1941 |
Ketelregistratie: | 13292 |
Maximale keteldruk: | 12 bar |
Verwarmd oppervlakte: | 61 m2 |
Bedrijfsvaardig gewicht: | 35 ton |
Asdruk: | 17,5 ton |
Asindeling: | Bn2t |
Maximale snelheid: | 35 km/u |
Tractie details: | Stoomverdeling volgens Walschaert |
Diameter en slaglengte zuigers: | 400 x 500 mm |
Historische eigena(a)r(en): | Dotremont, Jaartsveld, Staatsmijnen, Oranje Nassau Mijnen |
Historische nummers: | SM 60, ON 29 |
Historische standplaats: | Heerlen |
Jaar van indienststelling: | 1941 ( Dotremont ) |
Jaar van buitendienststelling: | 1968 ( Oranje Nassau Mijnen ) |
Status: | Gesloopt |
Gegevens uit de La Meuse leverlijst:
LA MEUSE 4110 | 0-4-0T | LAM35T | STD | 1941 | INDUS-DIV | DOTREMONT Á MAASTRICHT | NED
In 1941 kocht de firma Dotremont uit Maastricht ( de bekende opkoper van het voormalige LTM materieel ) de locomotief nieuw van La Meuse van een fors kaliber. Waarschijnlijk was de locomotief in opdracht gebouwd, maar niet afgeleverd in verband met de 2e Wereld oorlog. Tot deze conclusie komt men daar La Meuse nooit locomotieven op fabrieksvoorraad heeft gebouwd, enkel op bestelling.
De locomotief wordt meteen doorverhuurd aan de Staatsmijnen welke de locomotief inzetten ten behoeve van de firma Jaartsveld. De locomotief wordt ingezet in de Bruinkoolgroeve "Carisborg / Energie te Treebeek - Brunssum en het rijden van treinen tussen de bruinkoolgroeves en de Staatsmijn Hendrik. De locomotief komt in onderhoud bij de Staatsmijnen waar zij het ( administratieve ) nummer 60 krijgt toegewezen. Ook het dienstdoende personeel is afkomstig van de Staatsmijnen. Cilinderbekleding, watertenders en machinistenhuis zijn groen van kleur, ketel en rookkast zwart, onderstel rood.
Door het sluiten van de groeve wordt de huur van de locomotief per 30 mei 1949 opgezegd. Op kosten van Dotremont wordt de locomotief in de locomotiefwerkplaats van de Staatsmijnen te Staatsmijn Hendrik volledig gereviseerd. Hierna verkoop Dotremont de locomotief aan de Oranje Nassau steenkolenmijnen te Heerlen, die haar het nummer 29 toebedeelde..
De Oranje Nassau Mijnen gebruiken de 29 als rangeerlocomotief op de mijnzetels ON 3 en ON 4. De locomotief voldeed goed en kreeg net als alle andere stoomlocomotieven medio jaren 1050 elektrische accu verlichting en een mobilofoon installatie om te kunnen communiceren met de rangeerploegen en de treindienstleider. In 1968 wordt ze overbodig door de komst van diesellocomotieven. In dat zelfde jaar wordt de 28 terzijde gesteld en door dezelfde firma gesloopt die haar in 1941 heeft gekocht, Dotremont te Maastricht..
De Oranje Nassau Mijnen was het grootste particuliere mijnbouwbedrijf in Nederland, Ze kende 4 mijnzetels ( vestigingen, ON-1 te Heerlen centrum, ON-2 te Schaesberg - Landgraaf -, ON-3 te Heerlerheide, ON-4 te Heerlen- Heksenberg ). De ON-2,3 en 4 waren met elkaar verbonden door middel van een eigen spoorlijn. Bij de ON-1 was een groot rangeerterrein gevestigd waar ook de overgave naar NS plaats vond. Tevens werd op het terrein van de ON-1 ook de kolen gewassen ( gezeefd ) van de ON-3 en 4, wat voor het spoorbedrijf een grote opgave was om de vele "brutkool" ( ongewassen kolen waar nog gesteente bij zit )treinen te vervoeren naar de ON-1. Dit leverde tevens het nodige rangeerwerk op. Ook de briketten werden op de locatie ON-1 geperst. De ON-1 was de laatste steenkolenmijn die in Nederland werd gesloten, op 31-12-1974. In totaal hebben de Oranje Nassau mijnen 118.061.000 ton kolen geproduceerd, voornamelijk mager-, halfvet- en driekwartvetkolen.
Foto verantwoording:
- © Collectie Rijckheyt
- © Collectie www.demijnstreek.nl